woensdag 1 mei 2013

Liliansbeelden en service with a smile

Service with a smile? Wat betekent dat eigenlijk?
Niet zoals de laatste keer dat ik een Aldi binnen ben geweest en de kassière tegen me zei dat ook de doos met pakken melk op de band moest. Toen ze zag hoe ik aan het graven was om die er dan als eerste uit te halen omdat ik bij de vorige klant had gezien hoe de rest van de boodschappen geplet werden door de doos, beet ze me toe: "Hoe dom kun je dan zijn om die doos dan als eerste in je kar te zetten".
Dan snap ik ook wel: dat  valt niet  onder service with a smile,  en dan heb ik ook geen moeite om terug te zeggen: dom? wie zit er hier nou achter de kassa?

Maar wat te denken van het volgende voorbeeld: We zitten in een restaurant, mijn man, zoon, dochter en ik. Mijn dochter bestelt bij de vriendelijke jongen die ons komt bedienen en die duidelijk uitstraalt dat hij zin heeft in zijn werk,  een halve liter bier zoals ook op de kaart staat (zij woont in Engeland en noemt onze fluitjes: "van die gierige glaasjes en dan ook nog eens half gevuld met schuim"). De enthousiaste jongen komt  onze bestelling brengen en wij helpen hem want hij weet niet meer wie wat had besteld. Bij mijn dochter zegt hij:" O, is die voor jou????? Meestal is die voor de mannen dus dat verwachtte ik niet."
Bij de tweede ronde komt er weer een halve liter mee, dit keer voor mijn zoon. Die had vanwege een nog maar half verwerkte kater van de vorige avond eerst een glas cola besteld. De ober begint het glas al bij het bord van mijn dochter te planten. Voor wij kunnen zeggen dat die voor mijn zoon is horen we hem tegen mijn dochter zeggen: "Jee........heb jij dorst of zo???"
Wij liggen inmiddels half over de tafel van het lachen, maar het wordt nog erger. Mijn man bestelt als voorgerecht 1 tapas en de ober zegt: "eentje maar?" "Ja" zegt mijn man "ehm, kan dat niet?"  "Jawel hoor" zegt de jongen   "Het kan zeker wel.....maar het is hoogst ongebruikelijk!"
Ik neem spareribs. Het bord ligt vol met anderhalve rib, ik krijg het onmogelijk allemaal opgegeten maar mijn zoon heeft ondanks zijn slanke postuur nooit genoeg  te eten  en ik kan gelukkig de rest aan hem kwijt.
De ober komt onze borden weghalen en stopt met alles als hij een blik op mijn bord werpt:"Heb jij dat allemaal opgegeten????" roept hij uit. Het mooiste is nog dat ik me nog ga verontschuldigen ook!

Service with a smile? Misschien betekent dat niet wat wij denken dat het betekent? Of misschien is de betekenis in de loop der tijden veranderd?
Misschien moet je het nu zo zien:  je wordt (hopelijk)  vriendelijk beledigd en thuis kun je er  nog heel lang om  smilen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten